Vanuit de werkgroepen is de samenwerking verder uitgebouwd, met als resultaat een gedragen concept, waarin nieuwe doelgroepen worden geworven, kandidaten worden uitgewisseld, opleidingsvoorzieningen en best practices worden gedeeld.
Klant – Nederlandse Netbeheerder
Onze klant is een toonaangevende netbeheerder die zich 24 uur per dag en 365 dagen per jaar, inzet voor het creëren van een betrouwbare energievoorziening. De Netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van transport- en distributienetten voor elektriciteit, gas en warmte. De belangrijkste taak is ervoor zorgen dat elektriciteit en gas altijd en overal met een druk op de knop beschikbaar zijn, met een hoge leveringszekerheid.
Om al dit werk te kunnen doen, wordt een groot deel van het werk uitbesteed aan aannemers. Deze aannemers zetten hun mensen in om nieuwe netten aan te leggen, te onderhouden of te vervangen.
De Netbeheerder heeft een eigen trainings- en opleidingscentrum, er worden meerdere methodes en maatregelen ingezet om het technisch vakmanschap van de medewerkers te borgen. Hierin worden ook de medewerkers van de aannemerij meegenomen.
Issue
De energietransitie vraagt steeds meer van zowel de netbeheerders, als hun aannemers. Prognoses geven aan dat er vanaf 2030 minimaal 17.500 extra technici nodig zijn om de energietransitie waar te kunnen maken. Willen wij met zijn allen blijven Netflixen, onze auto’s opladen en lekker warm blijven douchen, zullen deze technici klaargestoomd moeten worden om de netten in Nederland te vervangen en verzwaren.
De arbeidsmarkt is echter zeer krap en de vergrijzing zal de komende jaren toenemen, waardoor eerder sprake zal zijn van een krimp in geschoolde medewerkers, dan een groei. Ook is er schaarste in opleidings- en begeleidingscapaciteit. Dat vraagt om creativiteit, waardoor er behoefte is aan een samenwerkingsverband tussen netbeheerders en aannemers. Dit samenwerkingsverband moet gespitst zijn op drie pijlers:
- Werven van nieuwe doelgroepen;
- Behouden van medewerkers in de ondergrondse infra;
- Vergroten van opleidings- en begeleidingscapaciteit.
Approach
Improven is gevraagd om een samenwerking op te zetten met de ketenpartners van de netbeheerder.
Er is gekozen om een inventarisatie van de behoeftes te doen bij de ketenpartners die willen samenwerken. Waarna een ontwerp is gemaakt om ervoor te zorgen dat de beweegredenen, wensen en behoeftes van alle partners bekend waren. Van daaruit is een pragmatische projectorganisatie opgezet waarin vanuit alle partners leden hebben meegewerkt aan ontwikkelingen op het gebied van:
- Opleiden en begeleiden
- Samenwerking en besturing
- Werven
Vanuit de werkgroepen is de samenwerking verder uitgebouwd, met als resultaat een gedragen concept, waarin nieuwe doelgroepen worden geworven, kandidaten worden uitgewisseld, opleidingsvoorzieningen en best practices worden gedeeld. Hierbij is wet- en regelgeving geborgd, waaronder mededingingsrecht, AVG en HR gerelateerde wetgeving.
Door de pragmatische aanpak, is het project in relatief korte tijd (netto 7 maanden) live gegaan.
Result
De samenwerking is vastgelegd in de stichting Infra Talenten en heeft na een jaar bijna 20 nieuwe leerling monteurs opgeleverd. De groeiambities is om in het tweede jaar richting de 70 nieuwe leerlingen te gaan. Er is een intensieve samenwerking met sociale partners in de regio en met landelijke brancheorganisaties.
Vanuit de werkgroepen is de samenwerking verder uitgebouwd, met als resultaat een gedragen concept, waarin nieuwe doelgroepen worden geworven, kandidaten worden uitgewisseld, opleidingsvoorzieningen en best practices worden gedeeld. Klant – Nederlandse Netbeheerder Onze klant is een toonaangevende netbeheerder die zich 24 uur per dag en 365 dagen per jaar, inzet voor het creëren van een […]