Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Internationale bierbrouwerij
Onze klant is een internationale en toonaangevende bierbrouwer, met ruim 80.000 werknemers, 140 brouwerijen in meer dan 70 landen. Dit internationale landschap maakt deze organisatie een dynamische omgeving met enorme uitdagingen. Als wereldwijde speler spelen innovatie en digitalisering een cruciale rol. Deze prachtige corporate zal zich moeten blijven ontwikkelen op allerlei fronten om haar marktpositie te behouden en te versterken – zowel Innovatie in haar producten en verpakkingen als aanpassing van processen, systemen en medewerkers. Al een aantal jaar achter elkaar helpt Improven deze bierbrouwer in diverse wereldwijde programma’s op het gebied van procesoptimalisatie, programma- en projectmanagement.De klant heeft een digitaal platform ontwikkeld, dat de productiviteit en veiligheid in en rondom het productieproces moet verbeteren. Improven kreeg de uitdagende vraag een wereldwijd transformatie programma en bijbehorende complexe projectprocessen en communicatiestromen in te richten, te beheersen en te optimaliseren.
“Kennisdeling zit in het DNA van alle Improvers. Wij slagen erin om kennis over de programma’s te delen, waardoor niet één programma beter loopt, maar de totale projectportfolio en daarbinnen de samenhang beter verloopt”
Our approach
Improven heeft een duidelijke visie en aanpak op de organisatie van complexe programma’s en projecten. Door niet alleen in het betreffende programma te kijken maar ook daar buiten, zoekt Improven altijd de verbinding op met de business én de rest van de organisatie. Bij dit vraagstuk zijn wij gestart met het ontwerpen van een project management aanpak, die zo goed mogelijk aan sluit bij wat de organisatie zelf al kent en gebruikt, aangevuld met met innovatieve componenten op basis van agile en lean en onze best practices. Wij adviseren de organisatie in de keus voor een watervalaanpak, agile werken of een hybride vorm…dit is vaak afhankelijk van de aard, omvang en projectdoelstelling. Immers, one size does not fit all als het gaat om projectmanagement. Soms gaan we voor een ‘blended approach’ en gebruiken wij meerdere vormen tegelijkertijd, op verschillende onderdelen en projectstromen. Daarnaast zetten wij een centraal PMO neer, om ervoor te zorgen dat het programma beheersbaar is en de communicatie goed verloopt. Ook ontwerpen we de rollout strategie. Onze integrale aanpak verbindt drie belangrijke pijlers: People, Process en Systems.
Result
De uitdaging in zo’n wereldwijd programma ligt met name in de communicatie. Omdat we vaak op afstand werken is het niet mogelijk om zomaar bij elkaar binnen te lopen. Bovendien hebben we te maken met culturele verschillen; collega’s in Rusland werken nou eenmaal anders dan collega’s in Nederland. Het wordt nóg complexer als het lokale team in Rusland communiceert met het lokale team in Mexico. Om chaos te voorkomen, is het noodzakelijk de procesgang heel duidelijk en consistent in te richten en iedereen op het juiste moment te informeren, middels communicatieplannen, stakeholderrapportages, nieuwsbrieven, berichtgeving op intranet en de organisatie van training en borging bij de gebruikers in de landen. Hier spelen wij een belangrijke rol in. Daarnaast maken wij graag gebruik van Storytelling als communicatiemiddel om betrokkenheid te creëren, met een persoonlijk verhaal als middel.