Een mooie dag uit het werkende leven van drie Young Improven consultants

Weer een mooie dag uit het werkende leven van drie Young Improven consultants Michelle van Kuijzen, Bibi Looijestijn en Colin Vreeken werken bij adviesbedrijf IMPROVEN als Young Improven consultant. Zij blikken terug op de afgelopen periode en beschrijven een dag uit hun werkende leven bij diverse opdrachtgevers!

Michelle van Kuijzen

Sinds maart dit jaar werk ik als Young Improven Consultant bij Improven. Ik startte direct met een opdracht bij de Rijksoverheid als Project Management Officer. Ik was ondersteunend aan de divisiemanager en hielp de afdeling in de transitie naar Agile werken te organiseren. Mijn rol was vrij breed, waardoor ik mijn enthousiasme en leergierigheid over Agile de vrije loop kon laten gaan. Al snel liep ik mee met een senior Scrum Master, meldde ik mij aan voor Agile trainingen en haalde ik mijn Scrum certificaten. Door een goede timing van verschillende zaken kreeg ik de kans om fulltime Scrum Master te worden van een Netwerk Security team. Mijn rol als PMO kwam te vervallen en ineens was ik verantwoordelijk voor het verloop van processen van het team en het adapteren van Scrum binnen het team. Ik faciliteer Scrum evenementen en kijk samen met het team hoe zij nóg beter kunnen presteren. Daarnaast ben ik een soort regelneef(/nicht) van het team met betrekking tot de interne communicatie, belemmeringen (impediments) en de optimalisatie van overkoepelende activiteiten met andere teams. Mijn dag ziet er elke dag anders uit, het enige dagelijkse terugkerende is onze stand-up om 09:30 uur. Ik heb veel verschillende contacten en taken die ik dagelijks uitvoer. Mijn doel is om het team te faciliteren, zodat zij optimaal kunnen presteren. Elke dag kijk ik wat hier voor nodig is en wat ik kan betekenen. Het is leuk tijdens de tweewekelijkse retrospective te zien welke stappen we als team al gemaakt hebben. De gezamenlijke resultaten worden steeds zichtbaarder! Ondanks dat ik vanaf dag 1 al op een opdracht zat, we thuis moesten werken als gevolg van corona en deze opdracht fulltime is, voel ik mij positief verbonden met IMPROVEN. Er zijn interne opdrachten waarbij ik aansluit, iedereen is bereid (digitaal) te helpen of gewoon even bij te kletsen. IMPROVEN helpt organisaties niet alleen bij het realiseren van veranderingen, maar weet zelf ook in te spelen op deze thuiswerk-corona-SOS-verandering. We hebben digitale borrels, roepsbijeenkomsten met leuke thema’s en ook onze Young IMPROVEN trainingen gaan (online) veelal door. We stay positive and safe!

Bibi Looijestijn

Begin 2020 ben ik gestart als junior strategisch adviseur in het team bestuursadvies van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Het COA houdt zich namens het Ministerie van JenV bezig met de opvang en begeleiding van asielzoekers. Onlangs is de ‘Meerjarenstrategie COA 2020-2025′ gelanceerd, waar ik hard aan heb meegewerkt. Een erg interessant project, waarbij ik als projectsecretaris meerdere strategische sessies heb georganiseerd en bijgewoond. Ook was ik nauw betrokken bij de gesprekken over kernwaarden, communicatie met inen externe betrokkenen en gaf ik input op het document. “De informatiesessies aan alle leidinggevende binnen het COA waren onwijs leuk om te geven. Hen meenemen in de totstandkoming, trends, missie, visie, kernwaarden, doelen en implementatie zorgde ervoor dat de Meerjarenstrategie echt ging leven in en omarmd werd door de organisatie”. Na de realisatie van de Meerjarenstrategie werd ik onderdeel van het ondersteuningsteam. Als onderdeel van dit team ondersteun ik managementteams bij het vertalen van doelen uit de Meerjarenstrategie naar activiteiten in het anagementcontract. Ik beoordeel per contract of alle doelen beschreven zijn, de activiteiten voor 2021 voldoende SMART geformuleerd zijn en of de risico’s en beheersmaatregelen duidelijk zijn omschreven. Daarnaast mag ik mij bezighouden met het thema duurzaamheid binnen het COA. ”Duurzaamheid is zeker in de tijd waarin we nu leven heel belangrijk en ik ben blij dat ik hieraan mag bijdragen”. De afgelopen maanden hield ik mij bezig met het opstellen van en het leveren van input voor de CO2 footprint 2019. Een behoorlijke klus, omdat het COA veel locaties en afdelingen heeft. Tevens was dit de eerste keer dat het COA een CO2 footprint opstelde. Momenteel ben ik ook al bezig voor de CO2 footprint 2020. Daarnaast leid ik het project circulariteit en verbruik. Voor dit project analyseer ik samen met vier pilot locaties wat het COA kan doen op het gebied van afvalscheiding en energieverbruik. Met dit onderzoek hoop ik leuke initiatieven op te halen die later ook binnen het COA worden uitgerold. Het leuke aan mijn opdracht bij het COA is dat ik meedraai in een team met veel ervaring en met collega’s van wie ik veel kan leren. Daarnaast opereert het COA in een dynamische speelveld met vele samenwerkingsverbanden. Een leerzame en vooral boeiende opdracht!

Colin Vreeken

Alweer anderhalf jaar werk ik bij IMPROVEN. Tot nu toe heb ik geen spijt gehad van deze keuze. Na mooie opdrachten bij Greenpeace en TenneT, ben ik afgelopen maart gestart bij PLUS Retail. Een bijzondere tijd om bij een nieuwe opdrachtgever te starten in een tijd waar toiletpapier het meest schaarse goed is. Ik vroeg mij af hoe ik mijn opdracht in goede banen kon leiden en verbondenheid met de klant kon voelen. In tijden van corona loop je niet het kantoor binnen om even kennis te maken. Hoe leer ik mijn collega’s kennen? Hoe creëer ik mijn eigen werk en positie? Hoe houd ik op afstand de opdrachtgever tevreden? Bij PLUS kwam ik binnen op group control waar ik de aangewezen persoon was om Tagetik naar een hoger niveau te tillen. Tagetik is een CPM-tool die bij PLUS gebruikt wordt voor de financiële consolidatie. Een hoop nieuwe woorden voor mij, want ik had niet eerder op een financiële afdeling gewerkt noch het beheer gedaan van een CPM-tool. Tijdens mijn opdracht volgde ik verschillende Tagetik trainingen. In rap tempo ontwikkelde ik mezelf en kwamen collega’s al snel naar mij toe voor complexe vraagstukken. Dit begon met het aanpassen of bouwen van rapporten. Inmiddels heeft mijn rol zich geëvolueerd tot Business Lead voor een project om Tagetik naar de cloud te migreren. Een prachtige opdracht waar ik de ruimte krijg om te leren en te groeien. Naast mijn 36-uur bij PLUS ben ik bezig met de ontwikkeling van een propositie bij Improven. Binnen IMPROVEN ligt er genoeg werk en je kunt je altijd aansluiten bij een werkgroep die bezig is met iets waar jij interesse in hebt. Mijn interesse gaat uit naar automatisering. Het is daarom ook niet toevallig dat ik graag werk aan onderwerpen als Flexible Process Automation (FPA) en Robotic Process Automation (RPA). Naast alle vakinhoudelijke activiteiten is er bij IMPROVEN ook altijd ruimte voor het sociale aspect. Deze dagen uit zich dat in creatieve online activiteiten, a walk in the park en in kleine setting afspreken. Voorheen waren dat weekendjes weg, borrels en sportevents. Hopelijk kan dit snel weer!

Auteur: Britt Lardée, Young Improven Consultant