In Control

 

Klantcases Klanten Diensten

Vandaag de dag voldoet het kwaliteitshandboek of “ordner standaardprocessen” niet meer. In een veranderende wereld, is de nieuwe standaard: aantoonbaar, beheerst, controleerbaar (ABC).

Deze staat, is vanuit de theorie terug te brengen tot een aantal herkenbare eigenschappen. Centrale begrippen hierin zijn het ABC toepassen op (BPM) processen via een generieke werkwijze. Daarmee zet je een eigen, authentieke basis of best practice neer, om het huis op orde te krijgen. Dit vereist zowel discipline als standaardisatie: volharden in afspraken en deze consequent uitvoeren. Eigenaarschap is essentieel: wie voelt zich de trekker en doet dit zoals bedoeld? Het begrip hygienefactor is hier op zijn plaats: je onderscheid je er niet mee, maar een buitenstaander verwacht dat ze gewoonweg altijd aanwezig en goed geregeld zijn. Dat vereist discipline: handhaaf je proces, bevorder de afgesproken werkwijze. Als de basis er is, dan brengt dit een ‘neutraal gevoel of beleving’. Is het er echter niet, dan leidt dit tot klant- en/of medewerker ontevredenheid. Dit typeren wij als “do fit”: zorg voor de stabiele basis en houd deze vast.

In control, oftewel beheersen, vereist tegenwoordig volwassenheid in dienstverlening: zodanig reproduceerbaar, gedocumenteerd en stabiel zodat resultaten voorspelbaar zijn. Dit ABC is iets waar veel problemen mee wordt ervaren. Vaak is deze basis verlaten voor een doorgeschoten focus op kosten en productie. Dat hoeft niet; processen kan je organiseren, gedrag veranderen en systemen aanpassen. Een gedegen basis, aantoonbaar op orde hebben, is een kwestie van keuze, focus en aandacht. Naast een bewezen set aan instrumenten (BPM tools) die je daarvoor inzet.

Improven kan hierbij op verschillende manieren helpen om in control te worden, zijn en blijven.

Voor meer vragen over dit onderwerp

+31 6 20 49 09 82 Andre van Hofwegen