Innovate

 

Klantcases Klanten Diensten

Innovatie is voor iedere organisatie van belang, de mate waarin verschilt. Vaak is dat een onduidelijk, herhalend proces, een weg van vallen en opstaan. Bij dit pionieren hoort ook typsich gedrag; proberen, experimenteren, risico nemen, ondernemen, buiten de comfortzone of buiten de box denken. Het is ontwikkelen in de breedste zin; een andere klantenbasis, assortiment, binnenshuis (maken) of buitenhuis (kopen), alleen of samen doen, leveren op routine en bestaand proces of helemaal opnieuw beginnen (wat wil die klant echt; de customer journey). Niet iedereen kan hier even goed mee omgaan, of vindt dit leuk. Verandering is vaak toch lastig. Met de juiste ingredienten is, ook in deze situatie, van iedere bedreiging een kans te maken.

Gedeelde (wetenschappelijke) kenmerken zijn begrippen als vernieuwen, ontwikkelen, experienteren, testen. Innnoveren is geen lineair proces: het gaat geleidelijk, met gestructureerd uitproberen, tot incrementeel of gepland verbeteren tot radicale re-design van het bedrijfscanvas. Typisch samenhangende begrippend zijn: best in class, leiderschap. Kenmerkend is de kleinschaliger aard, altijd in combinatie met het element ‘ nieuw’ of ‘anders’ . Een kleinschaliger aard zie je vaak terug in een pilot, experiment, proefopstelling, of bijvoorbeeld friends & family try-out, waar je pioniert in kleine series of een laag volume omgeving. De innovatie betreft vaak het verrassende aspect, wat zit in het veranderde of nieuwe functionaliteit, toepassing of perspectief. Het begrip enthousiasmefactor is hier op zijn plaats: een buitenstaander verwacht het niet, maar bij aanwezigheid kan dit een enorme impact in positieve zin hebben. Hier ontstaat een enorm potentieel, waarbij een bijzonder positieve ervaring of beleving wordt geassocieerd.’

Waar het verbeteren van organisatie en processen vaak gebaseerd is op een analyse en in zekere zin het voortborduren en doorontwikkelen van de huidige situatie, betreft innoveren vaak een rigoureuze ingreep in de kern van het proces en de organisatie. Improven faciliteert innovatie op twee manieren. Manier één is door de projecten die wij doen om organisaties en processen te innoveren, zoals onze flexibel process automation aanpak en onze organizational fitness aanpak. Manier twee is door de projecten die wij doen om organisatie op een andere manier met processen te laten werken, zoals door middel van process mining en data driven analyse.

Dit typeren wij als “Think fit”: durf te pionieren, fouten te maken en te ondernemen. Go try!

Voor meer vragen over dit onderwerp

+31 6 20 49 09 82 Andre van Hofwegen