Procesoptimalisatie en digitalisering bij Tennet

Tennet beheert het hoogspanningsnetwerk in Nederland en heeft activiteiten in Duitsland. Met meer dan 23.000 kilometer hoogspanningsverbindingen zorgt Tennet voor een veilige stroomvoorziening van 41 miljoen eindgebruikers.

De organisatie is verantwoordelijk voor het onderhoud van de hoogspanningsverbindingen. Veiligheid en beveiliging zijn hierbij cruciaal. Een van de elementen van veiligheid is dat alleen geautoriseerd en gekwalificeerd personeel op hoogspanningslocaties is toegestaan. Het proces om deze toegang vast te stellen en te bewaken wordt het aanwijzingenproces genoemd.

Vraagstuk

Het huidige aanwijzingsproces is gebaseerd op papieren formulieren, excelsheets, uitwisseling van gegevens per mail en diverse experts die op basis van hun kennis en ervaring een besluit nemen over het verlenen van toegang. Dit resulteert in veel handmatige verwerking van gegevens, correcties, vertragingen en problemen bij het volgen van de voortgang van het proces. De doorlooptijd werd verkort van 22 dagen tot 10 dagen door een lean-project, maar verdere optimalisatie wordt beperkt door de huidige ICT (Excel en e-mail). Improven heeft een project uitgevoerd om dit proces te optimaliseren en direct met een low-code oplossing te digitaliseren met als doel beheersing, versnelling en flexibiliteit.

Aanpak

Met onze Flexible Process Automation aanpak hebben we in een aantal workshops en een doorlooptijd van slechts een aantal weken samen met de klant het proces opnieuw ontworpen. Dit ontwerp is gedaan met AgileApps, een low code oplossing van SoftwareAg, waarmee ook direct het proces gedigitaliseerd is. Door de workshops samen met de klant te doen hebben deze ook direct de functie van opleiding en overdracht waarmee de klant na dit project in staat is zelf in het systeem te modelleren en dus het proces daarmee continu te kunnen verbeteren.

Resultaat

Resultaat is een proces dat volledig gedigitaliseerd is, wat in control is door het gebruik van business rules, brondata en een audittrail en waarbij papier, excel en mail volledig zijn uitgebannen. Het proces kan nu binnen 1 dag worden uitgevoerd en de organisatie is in staat continu het proces aan te passen op basis van veranderende omstandigheden.

Voor meer informatie kunt u bellen naar Andre van Hofwegen op 06 20 49 09 82 of mailen naar andre.van.hofwegen@improven.nl

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies

Improven B.V. maakt op deze website gebruik van functionele -, analytische - en advertisingcookies. Op deze manier kunnen wij uw gebruik van onze website analyseren en kunnen wij uw voorkeuren onthouden. Door gebruik te blijven maken van onze website, geeft u toestemming en gaat u akkoord met het gebruik van de cookies. U kunt het gebruik van cookies weigeren, door uw standaard browserinstellingen hierop aan te passen. Meer informatie kunt u vinden in onze cookieverklaring.