De drie pijlers van succesvolle Strategie Executie

Succesvolle strategie executie blijkt voor veel organisaties een struikelblok te zijn, stelde Paul Vervoort in het artikel: De strategie swingt, nu de uitvoering nog. Hoewel veel bedrijven hun strategie wel op papier of in het hoofd hebben, blijkt het in de praktijk lastig om deze ambities daadwerkelijk te realiseren. De sleutel tot succes ligt niet alleen in het formuleren van een sterke strategie, maar vooral in het ontwikkelen en combineren van drie kernkwaliteiten: alignment, wendbaarheid en lerend vermogen. Deze kwaliteiten zijn onmisbaar voor organisaties die hun strategie tot leven willen brengen en duurzaam resultaat willen boeken.

Wendbaarheid: Goed kunnen omgaan met verrassingen

Wendbaarheid is het vermogen van een organisatie om snel en adequaat te handelen bij onvoorziene externe of interne veranderingen. In een wereld die steeds meer wordt gekenmerkt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit, is wendbaarheid een must. Wendbare organisaties zijn weerbaar én in staat om kansen te grijpen in dynamische markten. Daarom wordt wendbaarheid in een stormachtige en onvoorspelbare wereld een steeds belangrijkere bron van concurrentievoordeel.

Wendbaarheid heeft zowel op de korte als lange termijn impact: direct reageren op veranderingen kan het verschil maken tussen succes en mislukking, terwijl blijvende flexibiliteit zorgt voor relevantie op de lange termijn. Praktijken als dagelijkse stand-ups, korte iteraties, cross-functionele teams en snelle besluitvorming zijn kenmerkend voor wendbare organisaties. Dit hoeft een lange termijnvisie niet in de weg te staan, het zorgt er juist voor dat de organisatie tijdens de rit fit blijft. De grootste uitdaging ligt in het doorbreken van oude gewoontes en structuren, en het vinden van een goede balans tussen autonomie en centrale sturing. Te veel verandering kan ook leiden tot verandermoeheid, iets wat we als adviesbureau regelmatig tegenkomen binnen klantorganisaties. Dit laat zien hoe belangrijk het is om wendbaarheid doelbewust en gedoseerd te ontwikkelen en onderhouden als organisatie.

Lerend vermogen: een cruciale vaardigheid op de lange termijn

Het vermogen van een organisatie om continu te verbeteren en nieuwe kennis toepasbaar te maken oftewel: lerend vermogen. Het is de motor voor vernieuwing en innovatie. Organisaties die sneller en beter leren dan hun concurrenten, bouwen een voorsprong op die zich vertaalt in hogere kwaliteit, meer innovatie en uiteindelijk betere financiële prestaties. Leren is een opstapelend proces: wat vandaag geleerd wordt, leidt volgend jaar tot nieuwe inzichten en betere methoden en het jaar daarop pas tot duidelijk verbeterde financiële resultaten. Praktijken zoals kennisdelingssessies, passende trainingen en het stimuleren van een ‘maak snel fouten en leer daar nog sneller van’ mentaliteit dragen bij aan een sterke leercultuur. Het borgen van leren in de dagelijkse praktijk vraagt om een omgeving van veiligheid en openheid. Medewerkers moeten fouten durven delen en successen vieren, zodat het effect van leren aantoonbaar wordt en het commitment behouden blijft. De uitdaging is om leren niet te laten ondersneeuwen door de hectiek van de dag, maar het structureel te verankeren in zowel de processen en cultuur.

Hoe de drie kernkwaliteiten elkaar versterken

De kernkwaliteiten staan niet los van elkaar, maar werken samen. Alignment is voorwaardelijk: zonder goede afstemming is het niet duidelijk in hoeverre de organisatie wendbaar moet zijn en hebben de medewerkers van een organisatie de gewenste leerrichting niet scherp. Lerend vermogen versterkt zowel alignment als wendbaarheid, omdat het inzicht geeft in hoe afstemming en flexibiliteit verbeterd kunnen worden. Wendbaarheid vereist op haar beurt alignment om effectief te zijn, en wordt makkelijker in een leercultuur waar mensen openstaan voor nieuwe aanpakken. Samen vormen goede alignment, wendbaarheid en lerend vermogen een sterk geheel dat organisaties in staat stelt om strategie niet alleen op papier te maken, maar in de praktijk tot leven te brengen.

Hoewel de CEO niet bepaald onomstreden is, vinden we Tesla een sterk voorbeeld. Het denken en doen van de hele organisatie staat in het teken van de missie: “de wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen”. De missie is niet zomaar een slogan, wordt krachtig en op geheel eigen wijze uitgedragen en doorleefd door Tesla’s leider, en vormt de leidraad voor alle beslissingen en innovaties. Impactrapporten tonen hoe deze missie doorwerkt in producten (EV’s, batterijen, zonnepanelen) en de supply chain: alles is gericht op duurzaamheid en schaalbaarheid.

En terwijl de klassieke autofabrikanten, fabrieken stillegden na de post-corona tekorten, herschreef Tesla zijn software om zo alternatieve chips te gebruiken. Dit toont extreme wendbaarheid in supply chain en engineering.

Tesla’s organisatiecultuur stimuleert medewerkers om “het onmogelijke te doen” en te redeneren vanuit ‘first principles’ zoals move fast en we are all in. Dit bevordert continu leren en probleemoplossend vermogen.

In het volgende artikel zullen we meer vertellen over hoe wij organisaties helpen om deze kernkwaliteiten bewust te ontwikkelen aan de hand van vier bouwstenen: Richting, Structuur, Besturing en Gedrag.

Paul Vervoort

Kun je nou niet wachten en zou je hier graag al eens met ons over doorpraten? Neem dan Contact op met Paul Vervoort of Robbert Vermeire.

Robbert Vermeire
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.