KANBAN

Omschrijving

Kanban staat voor ‘visueel’ en ‘kaart’. Kanban is een manier om stappen en taken in een proces visueel te maken.

Wanneer

In de fasen Borgen resultaten en Decharge en bij dagelijkse sturing.

Doelen

Efficiënt produceren en taken verwerken.

 Stappen

  1. Visualiseer het werk door middel van foto’s of post-its.
  2. Overleg wie wat oppakt met welke prioriteit.
  3. Verplaats taken van bijvoorbeeld To Do naar Work in Progress en Done wanneer de status van een taak verandert.
  4. Organiseer regelmatig overleg om de taken en prioriteiten te bespreken met relevante teams en stakeholders.

 Voorbeelden

Figuur: Voorbeeld Kanban

Tips:

  • Maak het werk zo visueel mogelijk en voeg belangrijke info zoals knelpunten, wachttijden et cetera toe.
  • Beperk Work in Progress (WIP) waardoor een taak sneller door de Kanban gaat. Verder kun je hierdoor problemen voorkomen doordat er minder kans is op wijzigingen en het switchen van taken.
  • Focus op de WIP en probeer taken en regels op te stellen waardoor de flow geoptimaliseerd kan worden.
  • Blijf monitoren, wijzigen en verbeteren.

Voor meer vragen over dit onderwerp

+31 6 20 49 09 82 Andre van Hofwegen