Training Pragmatisch Projectmanagement

(2 dagen)

“De training is inspirerend en praktisch. Door dialogen en opdrachten is de training interactief, waarbij de trainer inspeelt op de groep deelnemers en mee te denkt met situaties die bij de groep spelen. Ik heb ervaren dat een project een dynamisch vraagstuk kan zijn, en ik heb tools meegekregen om hier op een effectieve manier mee om te gaan. Het waren twee fijne dagen met relevante inhoud!” 

Aces Direct – Bram Sauer

Het doel

Tijdens deze training leer je de essentiële onderdelen van projectmanagement die het verschil voor jou gaan maken om van elk project een succes te maken. Door kennis te maken met de Pragmatisch Projectmanagement aanpak ontdek je hoe de beheersing van jouw project in zijn werk gaat. We dagen je uit om met de juiste vragen op pad te gaan, zowel bij het opstellen van het projectplan als bij de uitvoering hiervan. We nemen je mee in het besturingsmodel waarin deze aanpak optimaal werkt en doorlopen de verschillende fasen en stappen van het project.

Onze training is er op gericht dat jij als projectleider continu de aanpak en de uitvoering zo simpel en effectief mogelijk maakt, met daarin de volgende uitgangspunten:

  • Zorg voor een nauwe samenwerking tussen projecteigenaar, projectleider en de stakeholders​
  • Een gedegen voorbereiding en een gedragen projectaanpak​ is essentieel
  • Focus op het afgesproken eindresultaat, maar behoud alle mogelijkheden om continu bij te sturen​
  • Minder is meer, dus zo weinig mogelijk templates, documentatie en overleggen.

Na afloop van de training kun jij de stappen en handige technieken in Pragmatisch Projectmanagement de volgende dag doelgericht toepassen op jouw project. Bovendien krijg jij handvatten om je collega’s mee te nemen in een verandering om het projectmanagement van jouw afdeling of organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Voor wie

De opleiding is bestemd voor iedere projectleider en projectmanager die op zoek is naar een lichtgewicht aanpak om een project tot een goed einde te brengen. Het beheersen van een project met onze pragmatische aanpak neemt relatief weinig tijd in beslag, waardoor ook professionals die projectmanagement “erbij doen” in staat zijn goede resultaten te boeken met onze aanpak.

Daarnaast is de training ook uitstekend geschikt voor alle projectrollen die er verantwoordelijk voor zijn om projectmanagement binnen de eigen projectorganisatie te verbeteren. Pragmatisch Projectmanagement is namelijk een lichtgewicht framework dat gemakkelijk te vertalen is naar de praktijk in de eigen organisatie.

Gewenste voorkennis

Je haalt het meeste uit deze training wanneer je (binnenkort) verantwoordelijk bent voor het opzetten en uitvoeren van één of meerdere projecten. Hierdoor kun je het geleerde direct in je eigen werkomgeving toepassen. De training bevat geen lastig jargon en de oefeningen in de training zijn voor iedereen geschikt om aan mee te doen. Kennis van en/of certificering in projectmanagement is dan ook GEEN vereiste.

Programma

Tijdens de tweedaagse training “Pragmatisch Projectmanagement” leer je hoe je een klein tot middelgroot project doelgericht kunt inrichten, beheersen en afronden. De training is modulair opgebouwd. De training is er niet alleen op gericht om je het proces te leren, maar ook om veelvuldig te oefenen met de noodzakelijke vaardigheden en technieken.

De training kenmerkt zich verder door een zeer afwisselend en interactief karakter. Tijdens de twee dagdelen wordt gebruik gemaakt van een fictieve casus waarmee een echt project wordt gesimuleerd. Tijdens het uitvoeren van de casus doorlopen we de projectfasering en projectstappen en wordt de theorie vertaald naar de praktijk. Aan de hand van gezamenlijke opdrachten, rollenspellen, boeiende filmpjes en andere interactieve werkvormen leer je op een laagdrempelige en prettige wijze de belangrijkste onderdelen in de aanpak van een project.

Pragmatisch Projectmanagement kent 4 fases, 12 componenten en een groot aantal technieken. Als projectleider moet je deze fases, componenten en technieken kunnen gebruiken om het project goed te kunnen beheersen om de kans om het project succesvol af te ronden te vergroten. Je leert tijdig herkennen wanneer je moet bijsturen wanneer het projectsucces in gevaar dreigt te komen.

Enkele van de onderwerpen en technieken die behandeld worden:

  • Dezelfde taal spreken
  • Vaststellen van de doelstelling, resultaten & scope
  • Identificeren van belanghebbenden/stakeholders
  • Het formeren van het projectteams
  • Rollen en verantwoordelijkheden in een project
  • Projectorganisatiestructuren
  • Het maken van een mijlpalen- en activiteitenplanning
  • Risico’s, issues en changes (in samenhang)
  • Het maken van een business case
  • Tollgates (go/no-go)
  • Project drumbeat
  • Omgaan met weerstand
  • Rapporteren van de voortgang
  • Afsluiten van het project

Resultaat

Na de training ben je in staat je eigen projectplan op te stellen, je eigen kleine of middelgrote projecten te beheersen en de betrokken projecteigenaar en stakeholders in de gevraagde verandering mee te nemen.​ De hulpmiddelen die je hiervoor kunt inzetten krijg je natuurlijk toegestuurd zodat jij daar direct de vruchten van kunt plukken.

Daar komt nog eens bij kijken dat je onderdeel wordt van de projectmanagementcommunity van Improven waarin onze experts klaar staan jouw vragen te beantwoorden wanneer jij je project uitvoert. Na afronding ontvang je een certificaat van deelname van Improven.

Hoe meer projectleiders aan de hand van de Pragmatisch Projectmanagement aanpak werken en daarin dezelfde taal spreken, hoe meer projectsucces gegenereerd kan worden. Daarom geven wij in deze training je ook tips hoe de aanpak van meerwaarde kan zijn voor je collega’s.

Contactinformatie

Heb je een prangende vraag of verzoek, neem dan contact op met Maarten of Ivo.

Trainingsdata (open inschrijving)

De fysieke training bestaat uit 2 trainingsdagen.

  • Dag 1: Woensdag 20 november van 8.30 uur – 17.00 uur
  • Dag 2: Donderdag 21 november van 8.30 uur – 17.00 uur.

Schrijf je in voor de training

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Locatie

De training zal plaatsvinden bij Improven aan de Zonnebaan 9-21, 3542 AE in Utrecht. Wanneer de coronamaatregelen van de overheid een fysieke training ontmoedigd, dan zal de training geheel virtueel plaatsvinden via Microsoft Teams.

Wil je deze training samen met collega’s op eigen locatie volgen? Geen probleem! Wij komen ook (virtueel) naar je toe. Bel of mail ons voor het maken van een afspraak.

Prijs

De kosten voor deze tweedaagse opleiding bedragen € 1.195,-. Genoemde prijzen zijn exclusief 21% BTW en inclusief het benodigde opleidingsmateriaal.

Trainers

Maarten van Weeghel

Maarten is de grondlegger van de Pragmatisch Projectmanagement aanpak en heeft als lead trainer de aanpak inmiddels geïmplementeerd bij vele organisaties. Daarbij traint hij ook projecteigenaren en het management in het gebruik van deze aanpak. Als projectprofessional heeft hij ruime ervaring in het opzetten van projectorganisaties, PMO’s en projectportfolio-management. Die ervaring heeft hij bij verschillende sectoren opgedaan, zoals het bankwezen, energie, telecom, retail, zorg en overheid.

Lees meer over Maarten

Ivo Heijtel

Ivo is allround projectprofessional en heeft in rol van projectleider, programmamanager, Project Management Officer en Portfolio Officer bijgedragen aan de uitvoering van complexe projecten. Hij heeft projectleiders en projectmedewerkers getraind in het gebruik van Pragmatisch Projectmanagement en past de aanpak zelf toe in al zijn projecten. Die projecten spelen zich vooral af bij banken, zorginstellingen, telecom en Fast Moving Consumer Goods.

Lees meer over Ivo

“De training Pragmatisch Projectmanagement bij Improven is precies wat de naam al aangeeft: Pragmatisch. De opgedane kennis en handvaten zijn goed toepasbaar in de praktijk. De project aanpak die wordt besproken is laagdrempelig, en zorgt ervoor dat we de projecten goed kunnen volgen en ook sneller kunnen afronden. Deze training is een aanrader, zeker voor organisaties waarbij medewerkers projecten “erbij” moeten doen!“

Merem – Charlotte Straus