Dag uit het leven van Sebe als junior consultant

Op 1 februari ben ik gestart bij Improven als junior consultant. Spannend, maar gelukkig kreeg ik de tijd om mijn plek te vinden en mijn collega’s en vakgroepen goed te leren kennen. Na twee weken kreeg ik de kans om te solliciteren bij de grootste internationale bierbrouwer van Nederland en voor ik het wist kon ik aan de slag!

In de eerste weken van mijn opdracht stond het leren kennen van de omgeving centraal. Als Project Management Officer is het belangrijk dat ik snel een overzicht heb van het programma en weet wie erbij betrokken zijn. Daarom heb ik veel tijd besteed aan de onboarding, het voeren van gesprekken en het definiëren van mijn takenpakket. Mijn werkzaamheden omvatten onder andere het monitoren van de algehele voortgang van het programma, het communiceren van mijlpalen naar betrokkenen, het bijhouden van de projectplanning en het opstellen van de governance, zoals het in kaart brengen van de vergaderstructuur en aandacht hebben voor het team en de organisatie.

Omdat mijn werkzaamheden divers zijn, is geen enkele dag hetzelfde en moet ik regelmatig schakelen tussen verschillende taken. De ene dag ben ik bezig met het ontwerpen van posters om meer zichtbaarheid voor het programma te creëren, en de andere dag rapporteer ik (samen met de overall manager en IT-manager) de voortgang van het programma aan de stuurgroep. Daarnaast heb ik veel interactie met mensen op de werkvloer, waardoor ik met mensen van alle lagen van de organisatie communiceer.

Wat ik hier leuk aan vind, is dat ik de kans krijg om te praten met mensen uit verschillende disciplines en achtergronden. Geen enkel gesprek is hetzelfde en ik leer veel over hoe mensen verschillen in hun manier van communiceren, interpreteren en hun voorkeuren in de omgang. De focus op het menselijke aspect vanuit mijn rol is iets waar ik met veel plezier aan werk!