Pragmatisch Projectmanagement bij FMO Bank

FMO Bank is de Nederlandse ontwikkelingsbank. Hun missie is om ondernemers te versterken bij het bouwen van een betere wereld door leningen en investeringen te verstrekken die de economische groei bevordert in ontwikkelingslanden.

FMO Bank heeft te maken met een toenemend aantal vragen van externe stakeholders (zoals klanten, Nederlandse Bank, EG, NGO’s) over wet- en regelgeving, transparantie, data kwaliteit, rapportages etc. Dat heeft geleid tot een groot aantal veranderinitiatieven. De Managing Board van FMO Bank wil zorgdragen dat resultaten van deze ambitieuze agenda worden behaald door onder andere PMO en PM & Portfoliomanagement te versterken.

In de afgelopen maanden heeft FMO Bank veel tijd besteed om het centrale PMO voor Project & Portfoliomanagement te organiseren. Er is een solide basis gelegd waardoor de Project Portfolio Committee (PPC) weloverwogen beslissingen over de projecten kan maken. Omdat FMO Bank ervoor heeft gekozen om externe projectmanagers in te huren, dient een centrale PMO de kwaliteit te bewaken.

Vraagstuk

FMO Bank heeft aan Improven gevraagd om een nulmeting en volwassenheidsscan uit te voeren van Project & Portfoliomanagement en om een roadmap te maken die de verdere ontwikkeling van de Project & Portfoliomanagement en PMO weergeeft.

Onze aanpak

Improven gebruikt haar eigen methode, namelijk Pragmatisch Project Portfolio Management. Deze methode wordt al jaren gebruikt om onderzoek te doen in verschillenden sectoren, voor nulmetingen en als referentiemodel om processen te verbeteren.

De methode berust op drie pijlers.

  • De eerste pijler omvat ons P & PM procesmodel. Improven gelooft in de integraliteit tussen: A) effectief Projectportfolio Management, B) Pragmatisch Project Management en C) Centrale Projectondersteuning voor het vergroten van de verandercapaciteit van een organisatie. Onze aanpak is er dan ook op gericht om deze integraliteit te borgen. Met een juiste pragmatische inrichting van de processen, systemen (tooling) en organisatie zal FMO Bank in staat zijn effectief en efficiënt zelf veranderingen en verbeteringen te initiëren, realiseren en evalueren.

  • De tweede pijler is ons P & PM volwassenheidsscan, met enquête. Deze scan is op maat gemaakt voor FMO Bank. In de intake met de centrale PMO en onderzoek van relevante documenten werd een solide basis gelegd. Vervolgens is een online vragenlijst ingevuld door senior management en de centrale PMO om een goed beeld te geven van de verschillende visies. De online enquête werd aangevuld met kwalitatieve interviews. Als laatste stap werden twee workshops met PMO gehouden om de roadmap op te stellen.
  • De derde pijler is het opstellen van de roadmap voor P & PM ontwikkeling.

Ons resultaat

De nulmeting en volwassenheidsscan heeft een roadmap opgeleverd voor de periode 2018 – 2019. De roadmap adresseert de onderwerpen die het PMO zal ontwikkelen in deze periode. De onderwerpen zijn op volgorde van prioriteit gerangschikt. Hiermee is PMO in staat om de veranderopgave van FMO Bank zodanig te ondersteunen dat de kans op het opleveren van de verwachte resultaten wordt gemaximaliseerd, binnen budget en met een optimaal gebruik van resources.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies

Improven B.V. maakt op deze website gebruik van functionele -, analytische - en advertisingcookies. Op deze manier kunnen wij uw gebruik van onze website analyseren en kunnen wij uw voorkeuren onthouden. Door gebruik te blijven maken van onze website, geeft u toestemming en gaat u akkoord met het gebruik van de cookies. U kunt het gebruik van cookies weigeren, door uw standaard browserinstellingen hierop aan te passen. Meer informatie kunt u vinden in onze cookieverklaring.