Improven ondersteunt een grote internationale bierbrouwer met procesoptimalisaties, programma- en projectmanagement.

Onze klant is een internationale en toonaangevende bierbrouwer, met ruim 80.000 werknemers, 140 brouwerijen in meer dan 70 landen. Dit internationale landschap maakt deze organisatie een dynamische omgeving met enorme uitdagingen. Als wereldwijde speler spelen innovatie en digitalisering een cruciale rol. Deze prachtige corporate zal zich moeten blijven ontwikkelen op allerlei fronten om haar marktpositie te behouden en te versterken – zowel Innovatie in haar producten en verpakkingen als aanpassing van processen, systemen en medewerkers.

Al een aantal jaar achter elkaar helpt Improven deze bierbrouwer in diverse wereldwijde programma’s op het gebied van procesoptimalisatie, programma- en projectmanagement.

Vraagstuk

De klant heeft een digitaal platform ontwikkeld, dat de productiviteit en veiligheid in en rondom het productieproces moet verbeteren. Improven kreeg de uitdagende vraag een wereldwijd transformatie programma en bijbehorende complexe projectprocessen en communicatiestromen in te richten, te beheersen en te optimaliseren. Concreet voor deze opdracht betekent dit, dat wij het programma coördineren en de lokale brouwerij helpen bij de implementatie. Dit doen wij vanuit het hoofdkantoor in Nederland met een centraal programmateam. De lokale implementaties vinden in samenwerking met een lokaal projectteam plaats. Ons doel is om elke lokale implementatie beheersbaar en succesvol te laten verlopen, volgens een vooraf afgesproken standaard en met behulp van master data van alle brouwerijen wereldwijd. Dit bereiken wij door het effectief en efficiënt inrichten en het strak beheersen van de projectprocessen en communicatiestromen.

Onze aanpak & resultaat

De vakgroep Projects & Change van Improven heeft een duidelijke visie en aanpak op de organisatie van complexe programma’s en projecten. Door niet alleen in het betreffende programma te kijken maar ook daar buiten, zoekt Improven altijd de verbinding op met de business én de rest van de organisatie. Bij dit vraagstuk zijn wij gestart met het ontwerpen van een project management aanpak, die zo goed mogelijk aan sluit bij wat de organisatie zelf al kent en gebruikt, aangevuld met met innovatieve componenten op basis van agile en lean en onze best practices. Wij adviseren de organisatie in de keus voor een watervalaanpak, agile werken of een hybride vorm…dit is vaak afhankelijk van de aard, omvang en projectdoelstelling. Immers, one size does not fit all als het gaat om projectmanagement. Soms gaan we voor een ‘blended approach’ en gebruiken wij meerdere vormen tegelijkertijd, op verschillende onderdelen en projectstromen. Daarnaast zetten wij een centraal PMO neer, om ervoor te zorgen dat het programma beheersbaar is en de communicatie goed verloopt. Ook ontwerpen we de rollout strategie. Onze integrale aanpak verbindt drie belangrijke pijlers: People, Process en Systems.

People

De kracht van Improven ligt in het verbinden en delen van kennis. Samen met de programmamanager starten wij met het ontwerpen en in kaart brengen van de programmaorganisatie, de governance en stakeholder engagement.

Process

We stellen een gedragen aanpak op, leggen de mijlpalen vast en bepalen de beste manier van beheersing. Het PMO zorgt ervoor dat risico’s, issues, changes, budgetten, planning en andere complexe uitdagingen binnen het programma beheersbaar blijven. Wij streven naar duurzame oplossingen, zodat de gekozen inrichting ook schaalbaar is naar andere programma’s, met minimale inzet voor de klant.

Systems

Vervolgens borgen wij de gekozen inrichting in de reeds gebruikte project management systemen, of we implementeren nieuwe tools. Onze consultants hebben kennis van verschillende project management systemen als JIRA, Project Online, Fortes Change Cloud, MS Project, KickerPlaza e.a. en dragen zorg voor de implementatie en borging in de organisatie.

Waar lagen de uitdagingen?

De uitdaging in zo’n wereldwijd programma ligt met name in de communicatie. Omdat we vaak op afstand werken is het niet mogelijk om zomaar bij elkaar binnen te lopen. Bovendien hebben we te maken met culturele verschillen; collega’s in Rusland werken nou eenmaal anders dan collega’s in Nederland. Het wordt nóg complexer als het lokale team in Rusland communiceert met het lokale team in Mexico. Om chaos te voorkomen, is het noodzakelijk de procesgang heel duidelijk en consistent in te richten en iedereen op het juiste moment te informeren, middels communicatieplannen, stakeholderrapportages, nieuwsbrieven, berichtgeving op intranet en de organisatie van training en borging bij de gebruikers in de landen. Hier spelen wij een belangrijke rol in. Daarnaast maken wij graag gebruik van Storytelling als communicatiemiddel om betrokkenheid te creëren, met een persoonlijk verhaal als middel.

Kennisdeling zit in het DNA van alle Improvers. Wij slagen erin om kennis over de programma’s te delen, waardoor niet één programma beter loopt, maar de totale projectportfolio en daarbinnen de samenhang beter verloopt. Dit krijg je niet voor elkaar door eenvoudigweg een oplossing voor de klant te bedenken, maar door sámen voor het gewenste resultaat te gaan.

Informatie

Voor meer informatie kunt u bellen of mailen naar Maarten van Weeghel op 06 12 99 95 75 (maarten.van.weeghel@improven.nl) of naar Jacco van de Griek op 06 11 52 98 20 (jacco.van.de.griek@improven.nl).

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies

Improven B.V. maakt op deze website gebruik van functionele -, analytische - en advertisingcookies. Op deze manier kunnen wij uw gebruik van onze website analyseren en kunnen wij uw voorkeuren onthouden. Door gebruik te blijven maken van onze website, geeft u toestemming en gaat u akkoord met het gebruik van de cookies. U kunt het gebruik van cookies weigeren, door uw standaard browserinstellingen hierop aan te passen. Meer informatie kunt u vinden in onze cookieverklaring.