Een dag uit het werkende leven van drie Improven trainees

Michiel Smit, Pien Uittenbogaard en Thomas Rep werken als trainees bij Improven. De drie young professionals kijken terug op de afgelopen maanden bij het bureau en beschrijven een dag uit hun werkende leven.

Michiel Smit werkt sinds twee maanden bij Nouryon, de afgesplitse chemicaliëntak van AkzoNobel. Het bedrijf staat sinds oktober 2018 op eigen benen en is druk bezig met het herinrichten van systemen, processen en de organisatie. In deze dynamische omgeving draaien complexe projecten met uitdagende planningen. Michiel is aangesteld als projectmedewerker en werkt vanuit die hoedanigheid mee aan twee van dit soort projecten bij verschillende projectleiders. Het eerste project is meer technisch van aard en draait om de ontwikkeling van middleware.

De manier van Agile werken komt sterk terug in de werkzaamheden van Smit en biedt volgens hem “een uitdagende en een leuke omgeving” in een internationaal team: “We hebben net een training agile gehad, dat kon ik gelijk toepassen”, vertelt Smit. “Overigens is de praktijk de beste leermeester en kijk ik na een aantal weken niet meer op van technische termen die voorbijvliegen tijdens de dagelijkse scrumsessie”.

Het tweede project is gecentreerd rondom de lancering van een nieuw inkoopsysteem, dat in ongeveer 15 landen over de hele wereld binnen een korte periode live zal gaan. Een “big bang rollout” noemen ze het ook wel, laat Smit weten. Binnen dit project zijn er praktische onbeperkte leermogelijkheden, vervolgt hij: “Er zijn zoveel facetten van het project waar je wat mee kan om jezelf te ontwikkelen. Ik sluit graag aan bij het change management omdat het de mogelijkheid biedt om alle onderdelen van het project te bestuderen en ik zo een goede kennisbasis kan creëren.”

Daarnaast helpt Smit zijn projectleider met het analyseren en uittekenen van processen: “Een leerzame ervaring waarbij je gaat zien hoe een organisatie verbonden kan zijn via verschillende afdelingen. Kortom, aan mogelijkheden geen gebrek!”, aldus de Improven trainee.

Sinds begin dit jaar werkt ook Pien Uittenbogaard als Consultant voor Young Improven. Ze startte op een intern project om de Branding en Google campagnes te optimaliseren. Vervolgens mocht ze als PMO’er aan de slag bij Heineken in de supply chain. Uittenbogaard: “Het project gaat op hoog tempo, heeft een hoge prestatiedruk en heeft tot doel de productie in brouwerijen verder te digitaliseren middels een app. Een internationaal programma met vele stakeholders en een uitdagende planning.” Verder organiseert de jonge adviseur Webinar Week, “een week vol calls, trainingen en presentaties in het licht van de digitalisering van de brouwerijen”, legt Uittenbogaard uit.

Ze omschrijft een typische afloop van een dag, die begint met het checken van mails op urgentie en het starten met de voorbereiding en organisatie van dagelijkse progress meetings. “Hierbij bewaak ik de voortgang van implementatie van de huidige brouwerijen. Alle ontwikkelingen leg ik vast in het dashboard en bespreek ik, inclusief risico’s en beheersmaatregelen, met mijn projectmanager.” Verder houdt de Young Improven consultant zich vooral bezig met het controleren, najagen en organiseren van meetings. “Ik check regelmatig in bij de skype call voor de sprint review van ons developing team. Hierin worden voortgang en resultaat van de sprints besproken.”

Verder houdt ze zich elke dag bezig met projectplanning. De applicatie waaraan wordt gewerkt moet immers binnen twaalf weken succesvol geïntegreerd worden in de brouwerij en hiervoor is het van belang dat de juiste mensen geïnformeerd worden en aan de slag gezet worden, legt Uittenbogaard uit: “De uitdaging ligt in het rekening houden met de verschillen in culturen, tijden en ways of working van de brouwerijen. Het is van belang dat mensen engaged en dedicated zijn om tot een succesvol resultaat te komen.”

“Het grootste gedeelte van de meetings wordt online gehouden waardoor de kans op ruis groot is”, vervolgt ze. “Ik zorg ervoor dat zoveel mogelijk onduidelijkheden opgelost worden. Dit doe ik aan de hand van documentkwaliteit, informatievoorzieningen en duidelijke communicatie.”

Begin januari is Thomas Rep aangesteld als Global Reporting Specialist bij AkzoNobel. Waar het takenpakket in eerste instantie bestond uit het afhandelen van vragen van stakeholders, werd hij vervolgens betrokken bij de implementatie van twee nieuwe datasystemen: SuccesFactors en Crunchr. SAP SuccesFactors is een HRM-cloudoplossing waarmee medewerkers zelf data opvragen via rapporten. Crunchr richt zich op data-interpretatie en is meer een ‘managertool’. “De voorbereiding was al in volle gang, dus het was stevig aanpoten om ‘up to speed’ te komen”, zegt Rep over de projecten. “Proactiviteit, hard werken en een goede portie Noord-Hollandse bluf hielpen mij enorm.”

Met voldoende hulp wist Rep zich beide systemen snel eigen te maken, waardoor hij “volwaardig kon bijdragen” aan de implementatie van beide systemen. Afgelopen maart was de ‘go-live’ van Succesfactors, een week later dan gepland vanwege prioriteiten in Amerika. Na de livegang veranderde de rol van Rep. Rekening houdend met de nieuwe GDPR-wetgeving fungeerde hij als vraagbaak en was hij verantwoordelijk voor de reporting output van Succesfactors. “Mijn mailbox raakte vol met vragen uit Engeland, Amerika, China en Frankrijk.”

Rep hield zich bezig met stakeholdermanagement binnen en buiten de werkomgeving, het voorbereiden en geven van trainingen en webinars, timemanagement, het bijhouden van statistieken, het bouwen/aanpassen van rapporten en het toekennen van rechten (wie ziet welke informatie). Terugblikkend op zijn rol, geeft Rep aan: “Al met al voor mij een super uitdagend en leerzaam project. Eigenwijs als ik ben probeer ik alles eerst zelf op te lossen, maar bij breinbrekers kon ik altijd bij Guido Anninga en Masha Hennequin, mijn managers bij Improven, terecht.”