Drie consultants van Young Improven over hun ervaringen

Twee jaar geleden lanceerde Improven zijn eigen traineeship: Young Improven. Inmiddels heeft de eerste lichting talenten het programma doorlopen. Consultancy.nl sprak met Lisa Verkaik, Joeri Visser en Guido Rademakers, die trainee-af zijn en onlangs zijn doorgegroeid naar consultant bij Improven.

Lisa Verkaik

“De afgelopen twee jaar zijn echt voorbijgevlogen”, begint Lisa Verkaik enthousiast. Sinds ze begon aan het Young Improven-programma zette ze zich in voor verschillende grote corporates, zoals de Volksbank, Heineken/Sligro en Schiphol.

“Bij het integratieprogramma van Heineken Nederland en Sligro Food Group heb ik voor het eerst kennisgemaakt met het vak van programmamanagement en PMO”, vertelt ze. “Superinteressant om van dichtbij mee te maken wat er komt kijken bij een strategische samenwerking tussen twee grote bedrijven. Zo leerde ik dat stakeholdermanagement cruciaal is – weten wie je van welke informatie moet voorzien om bepaalde besluiten te krijgen. Ook heb ik het belang van een strakke maar wendbare programmaorganisatie, overlegstructuur en eenduidige manier van voortgang rapporteren ervaren.”

De best practices die ze tijdens haar traineeship heeft geleerd gebruikt ze nu ook bij Schiphol Group, waar ze de programmamanager ondersteunt op een grote IT-transformatie voor de Finance- en Inkoop-afdeling. “Eigenlijk zie je dat de principes van programmamanagement en PMO overal kunnen worden toegepast, onafhankelijk van de sector”, legt ze uit. Inmiddels is wel duidelijk dat het projectmanagementvak goed bij haar past: “Ik hou ervan structuur aan te brengen, overzicht te creëren en resultaat te zien. Ook ben ik graag bezig met de ‘menselijke’ kant van een organisatieverandering.”

Terugkijkend op haar traineeship, is Verkaik vooral trots dat de eerste Young Improven-groep MVO op de kaart heeft gezet bij Improven: “Twee jaar geleden stond er vrijwel niks en inmiddels houdt een volwaardig team zich bezig met diverse maatschappelijke en duurzame initiatieven. Zo heb ik ervoor gezorgd dat wij nu partner zijn van JINC, een stichting die bedrijven koppelt aan scholen in sociaaleconomische achterstandswijken. Wij organiseren bijvoorbeeld bliksemstages en sollicitatietrainingen en dragen zo bij aan de sociale en professionele ontwikkeling van jongeren. Ik ben heel blij dat Improven hiervoor openstaat.”

Net zoals ieders leven, nam Verkaiks start als ‘echte’ consultant vorige maand een onverwachte wending door het uitbreken van de coronacrisis. “Het was wel even wennen om helemaal geen collega’s om je heen te hebben en alles via Skype, Teams en telefoon te moeten overleggen. Bij Schiphol zaten we precies in de laatste fase voor de livegang, dus dat was spannend. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen: trainingen zijn omgezet naar online sessies, alle terugkerende afspraken met het regieteam en de stuurgroep verlopen prima via Skype en er wordt behoorlijk wat afgebeld tussen alle projectleden.”

Natuurlijk hoopt ze dat alles snel weer normaal wordt, maar ze ziet gelukkig niet alleen maar nadelen in de huidige situatie. “Het gevaar is dat je veel langer doorgaat nu je niet ‘naar huis’ hoeft. En ik mis de gezellige koffietjes tussendoor. Maar het voordeel voor een niet-ochtendmens als ik, is dat de wekker iets later gaat”, zegt ze met een knipoog.

Joeri Visser

Ook voor Joeri Visser was het even schakelen, maar het werken op afstand gaat nu eigenlijk best goed. “Ik heb vaak één of meerdere Teams-meetings op een dag. Daarnaast maak ik veel gebruik van de chatfunctie in Teams en natuurlijk gewoon de ‘good old’ telefoon. Met alle beschikbare tools, kunnen we gelukkig prima uit de voeten, maar het blijft natuurlijk het leukst om gewoon met de klant en collega’s samen te komen om aan mooie opdrachten te werken. Het is niet anders. Des te meer waarderen we het als het wél weer kan.”

“Ik vind het vooral mooi hoe we de afgelopen twee jaar samen zijn gegroeid, als team.”

Visser startte in 2018, enkele maanden na Verkaik, met het Young Improven-traineeship. “Het programma is een mix van trainingen, business visits en sociale activiteiten”, legt hij uit. “Hierbij zijn de trainingen niet alleen gericht op vakinhoud, maar ook op consulting skills en persoonlijke ontwikkeling. Naast de trainingen draai je gelijk mee in opdrachten bij de klant, dus kun je de stof en de handvatten direct toepassen.”

Dat deed Visser onder meer als processpecialist bij Heineken. “Daar gingen we aan de slag met workshops en brownpaper-sessies”, vertelt hij. “Ook draaide ik mee in een verbeterprogramma bij ABM en schreef ik mee aan een adviesrapport. Daarnaast zat ik als procesconsultant bij Stichting Ouder- en Kind Teams (OKT) in Amsterdam – wéér een andere branche en omgeving. Soms vallen, maar dan snel opstaan en er iets moois van maken!”

Op basis van deze ervaringen koos Visser ervoor zich verder te specialisering in het process consulting-domein. “Wat mij vooral trekt in dit vakgebied is dat je met een brede blik naar organisaties kijkt en steeds weer op zoek gaat naar een juiste balans in de variabelen, die samen maken dat een proces goed functioneert. Dat is een puzzel en de uitdaging! In mijn opdrachten de afgelopen twee jaar heb ik al veel in dit domein mogen doen. In mijn eerste opdrachten hield ik mij vooral bezig met het beschrijven en in kaart brengen van processen. Later heb ik mogen meewerken aan het optimaliseren en integreren van bedrijfsprocessen.”

Gevraagd naar de hoogtepunten uit zijn tijd als trainee geeft Visser aan dat het onmogelijk is er één moment of training uit te pakken. “Ik vind het vooral mooi hoe we de afgelopen twee jaar samen zijn gegroeid, als team”, geeft hij aan. “Als ik voor mezelf spreek, heb ik ook echt veel aan de anderen gehad. Daarnaast vind ik de vrijheid super. Het voelt alsof ik kan doen wat ik leuk vind. Zo zat ik in het kwaliteitsteam en de personeelsvereniging en ben ik als PMO’er de spin in het web van onze eigen MVO-activiteiten. Divers en leerzaam!”

Guido Rademakers

Tegelijk met Visser startte Guido Rademakers aan het Young Improven-programma. Ook hij benadrukt hoeveel iedereen de afgelopen twee jaar van elkaar heeft geleerd, en hoe dat leren ook nu nog doorgaat: “Iedereen heeft zijn eigen talent. De dingen waar ik van nature goed in ben zijn de exacte en de technische vakken. Daar neem ik mensen dan ook gemakkelijk in mee en geef met plezier uitleg. Bijvoorbeeld over het ontwikkelen van dashboards, PowerBI of het uitvoeren van process mining. Maar er zijn natuurlijk ook dingen waar ik minder goed in ben! Hier krijg ik dan weer hulp bij van mijn collega’s of managers.”

“Uiteraard kijken we allemaal uit naar het moment dat we elkaar weer face-to-face kunnen ontmoeten.”

Op deze manier heeft Rademakers gedurende zijn traineeship al een flinke groei doorgemaakt, “zowel in het omgaan met de toenemende verantwoordelijkheid als in de geleerde en toegepaste consultancyskills”, geeft hij aan. “Bij mij zie ik de groei vooral in verwachtingsmanagement, stakeholdermanagement en het vermogen om de brug te slaan tussen business en IT.”

Rademakers heeft besloten zich verder te specialiseren binnen het Business IT-domein. “Als je het mij vraagt is de computer de meest geavanceerde en bijzondere uitvinding van de mensheid ooit”, licht hij toe. “Bedrijven die computers en onderliggende data optimaal inzetten om bijvoorbeeld kosten te minimaliseren en hun service te maximaliseren, zijn de marktleiders van de toekomst. En de technologie blijft zich ook maar ontwikkelen. Neem AI (Artificial Intelligence), het concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Dit brengt ons gemak, precisie, snelheid en bereikbaarheid.”

De bereikbaarheid die we aan computers te danken hebben is momenteel misschien wel belangrijker dan ooit. “We vinden nu misschien al dat onze levens flink worden verstoord door alle coronamaatregelen”, stelt Rademakers, “maar stel je voor dat we nog geen internet hadden. Veel van mijn werk is nu eigenlijk vrijwel hetzelfde gebleven, maar dan onder de noemer ‘remote consulting’.”

Desondanks is samenwerken op kantoor natuurlijk wel gezelliger. “Vanuit huis is het lastiger om contact te houden met collega’s omdat de gesprekken bij het koffieapparaat zijn verdwenen. Dus vereist het meer initiatief om een collega een leuke app te sturen of klant te bellen om bij te praten, met of zonder beeld. Gelukkig zit iedereen in het zelfde schuitje en reageert iedereen vrij positief en open. En uiteraard kijken we allemaal uit naar het moment dat we elkaar weer face-to-face kunnen ontmoeten.”