De jeugd van tegenwoordig: een zegen of een vloek?

Ik weet natuurlijk heel goed dat ik de jongste niet meer ben. Allang niet meer. Goed, ik voel me fit en jong, ben actief en energiek. En toch word ik regelmatig met mijn neus op de feiten gedrukt. Sinds enkele maanden hebben we bij Improven een programma voor jonge professionals, genaamd ‘Young Improven’. Als een van de aanjagers van dit programma zie ik cv’s van starters en studenten die zijn geboren rond 1995… toen was ik al lang en breed afgestudeerd en aan het werk!

Wat me opvalt is dat de cv’s indrukwekkend zijn. Prachtige bachelor- en masteropleidingen – soms meerdere per persoon, trainingen, internationale stages, bestuurswerk, vrijwilligerswerk, uitzendbanen, kennis, vaardigheden, tools en technieken. Ze zijn nog jong, maar ze hebben al zo veel gedaan.

Bedreigend?

Dat is op de een of andere manier toch een beetje confronterend, misschien zelfs bedreigend. Dat heeft niet zo veel met ouder worden te maken, maar meer met ontwikkeling en evolutie, en de natuurlijke gang van het leven. Hier dient zich een nieuwe generatie HBO- en WO-talenten aan. Sprankelend, open minded, ambitieus, goed opgeleid en met veel affiniteit met de digitale wereld.

In ons vak van consultant merk ik dat de jonge professionals zich nieuwe tools veel sneller eigen maken. Sterker nog… ze doen de implementatie er ook ‘even’ bij. Zij omarmen nieuwe technologieën en weten er ook veel van. Om een voorbeeld te noemen: 41% vergadert het liefst elektronisch in plaats van telefonisch of face-to-face.

In deze tijd van digitale disruptie zijn zulke digitale skills hard nodig en die zijn nu eenmaal makkelijker te ontwikkelen door jongeren dan door ouderen. Dit zijn de nieuwe professionals die op een dag het stokje overnemen van mijn leeftijdsgenoten en mij. Gaan ze ons dat dan eerst vriendelijk vragen of wordt het ons botweg uit de handen gerukt? Moet ik me zorgen maken?

Onderzoek

Er is al veel onderzoek gedaan naar deze nieuwe generatie, ook wel millennials genoemd. Even wat ‘googelen’ levert interessante informatie op. Men gaat er meestal vanuit dat millennials geboren zijn tussen 1980 en 2000. Hun vormende jaren liggen rond het begin van het nieuwe millennium. Ze zijn opgegroeid met breedband, 4G, smartphones, laptops, ipads en social media als Snapchat, Pinterest, Instagram (‘Insta’ in ‘jongeren speak’), Vine, Twitter, Facebook en Linkedin.

Ze hebben een andere houding ten opzichte van werk en de manier waarop ze dat doen. Ze hanteren ook andere waarden in het leven. Wat ze belangrijk vinden? Ze willen afwisselende rollen in het werk en een goede balans tussen werk en privé. Ze willen blijven leren, ze willen snel groeien, ze willen uitgedaagd worden. Ze willen verantwoordelijkheid én vrijheid. They want it all! En ik vind dat we ze dat ook moeten bieden.

Rode draad

In een recent rapport van hr- en pensioenspecialist Mercer, las ik pasgeleden dat de plannen voor een nieuwe pensioenwet in 2020 hierbij aansluiten. Medewerkers krijgen straks wellicht meer eigen verantwoordelijk voor de planning van hun carrière en financiële toekomst. Er wordt in het rapport ook een ‘war for talent’ geschetst die zich met name rond hoogopgeleide millennials zal afspelen.

Om deze jonge professionals aan te trekken en te binden, zullen bedrijven proposities moeten ontwikkelen die aansluiten bij de persoonlijke wensen van starters. Individuele keuzevrijheid lijkt de rode draad. Bied bijvoorbeeld liever een hoger basissalaris, OV-kaart of een extra pensioenstorting dan een auto van de zaak. ‘One size fits all’ is verleden tijd. Erkenning, goede feedback en het continu faciliteren van de individuele ontwikkeling vinden de nieuwkomers belangrijker dan bijvoorbeeld een financiële bonus.

IJzersterke combinatie

Inmiddels loopt ons Young Improven-programma al een tijdje. We krijgen bevestigd wat de cv’s ook al laten zien. Millennials zijn slim en leergierig. Ze hebben energie, en heel belangrijk, het zijn digitale toppers. Ze werken bij ons in gevarieerde rollen, als projectmanager, PMO-er, business analist of procesontwerper. Ze zijn flexibel en passen zich makkelijk aan. Bij Improven bieden wij Young Improvers volop aanvullende opleidingen en trainingen over data-analytics, reporting en auditing.

Wat ons heel erg verrast, is hoe goed en makkelijk de jongeren samenwerken met onze ‘oudere’ teamleden. Ze zijn niet vooringenomen en laten anderen in hun waarde. Een verdraagzame generatie dus. Verrassend is ook hoe de oudere en jongere teamleden elkaar versterken en elkaar coachen. De ouderen hebben de ervaring, de jongeren hebben de frisse blik. Het is een ijzersterke combinatie en het laat zien dat diversiteit teams sterker maakt.

Met open armen

Terug naar mijn eerdere vraag. Moet ik me zorgen maken over de nieuwe professionals die arbeidsmarkt opkomen? Nee, zeker niet. Toegegeven, millennials confronteren je met wat je niet weet, en dat is best veel, vooral op digitaal gebied. Maar dankzij ons Young Improven-programma weten we ook dat ze leergierig zijn en openstaan voor de kennis en ervaring van ouderen. Het zijn team players ‘pur sang’. Laten we ze met open armen ontvangen en een beetje plaatsmaken zodat ze zich snel thuis voelen. Want met de digitale revolutie in volle gang hebben we ze heel hard nodig.

Voor meer informatie, bel naar Masha Plooij-Hennequin (Sales & Marketing Director bij Improven) op 06-20604325 of mail naar masha.hennequin@improven.nl.