Retail

De branche van Retail is sinds een aantal jaren drastisch aan het veranderen. De bestedingen van de consument liepen terug door de recessie terwijl zich daarnaast ook nieuwe concurrenten aandienden. Winkelpanden staan leeg door afnemende toestroom van consumenten naar de fysieke winkels en te hoge huren die met een terugloop in omzet niet meer zijn op te brengen. En deze ontwikkelingen vielen samen met de opkomst van consumententechnologie zoals smartphones, tablets en breedband-internet. Shoppers zijn anders gaan winkelen en maken steeds vaker gebruik van andere (online) kanalen. Hoe reageert u op deze veranderingen? Door te snijden in kosten? Door uw business model aan te passen? Of door te innoveren en nieuwe en andere samenwerkingsverbanden aan te gaan?

Consumer Packaged Goods

Niet alleen de manier waarop de consumenten winkelen verandert, ze stellen ook nog eens steeds hogere eisen aan de winkelier. Door de opkomst van nieuwe kanalen komt concurrentie soms uit onverwachte hoek maar ook de wetgeving verandert snel. Producenten van consumentengoederen hebben mede daardoor te maken met een verkorte time to market en kortere terugverdientijden.

Kortom, hoe blijf je in control in een snel veranderende omgeving? Hoe kun je kosten verlagen, doorlooptijden verkorten, omzet vergroten en resultaten verbeteren? Kun je autonoom groeien, of zijn samenwerkingsvormen nodig / noodzakelijk? Welke informatie is nodig, hoe wissel je informatie uit met ketenpartners, hoe zorg je voor goede kwaliteit van masterdata en hoe analyseer je grote hoeveelheden data? Hoe kom je tot keteninnovatie en betere forecasting en planning?

Retail

Omdat de shopper journey verandert, zal ook de rol van de fysieke winkel veranderen. Het is niet langer genoeg om naast fysieke winkels ook een webshop te hebben. De shopper verwacht dat alle kanalen, zowel online als offline, naadloos op elkaar aansluiten. Maar wat betekent dat voor de processen, de technologie en voor de manier waarop u de organisatie aanstuurt? Binnen een omnichannel proces staat de customer journey van uw klant centraal. Uw klant denkt niet in kanalen, maar heeft op een bepaald moment een behoefte die vervuld dient te worden. Het is aan u om los van tijd, locatie of kanaal te voorzien in deze behoefte. Een omnichannel strategie stelt daarbij niet alleen eisen aan technologie; het is een ander verdienmodel met impact op de gehele organisatie, van formulemanagement en marketing, category management en inkoop, productie en logistiek, shopmanagement en merchandising. Wat de consument wil is leidend.

Hoe gaat uw organisatie door deze transformatie en wanneer? Wat wordt uw business model en welke veranderingen vereist dat voor uw organisatie? Hoe kunt u samenwerken met partijen in de keten? Hoe kunt u door cost & cash management de cashflow verbeteren? Hoe kan een omnichannel strategie tot omzetvergroting leiden?

Hoe kan Improven helpen?

De professionals van Improven combineren hun inhoudelijke expertise en bevlogenheid met branchekennis die ze hebben opgedaan bij onze klanten in de branche.

Improven biedt een totaalpakket aan diensten en oplossingen voor de branche waarmee we u kunnen helpen uw strategie te realiseren en uw organisatie aan te passen voor zowel Management & Organisatie, Processen en Systemen, als Mens & Cultuur. Daarvoor werken we samen met verschillende partijen die specifieke oplossingen bieden op het gebied van.