Transport & Logistiek

Transport en logistiek is net als andere activiteiten in een bedrijf doelgericht. Er zijn twee hoofddoelstellingen bij transport en logistiek. Het moet effectief en efficiënt zijn. Effectief betekent het leveren van de juiste externe logistieke prestaties aan klanten. Efficiënt betekent het bereiken van de juiste interne logistieke inspanningen. Dat is de moeite die het bedrijf moet doen om de door de klanten gewenste service te bereiken. De kosten van logistiek zijn vaak meer dan 10% van de omzet en 20% van de waarde die een bedrijf toevoegt:

  • hoogte van de voorraden
  • kosten die zijn gemoeid met de logistieke processen in bijvoorbeeld distributiecentra en transport, voorraden in het magazijn, niet verkochte producten

Transport en logistiek zijn niet alleen het optimaliseren van vervoer, maar inmiddels de integrale procesaanpak van de end-to-end keten: ketenintegratie. Door middel van transport managementsystemen en warehouse managementsystemen speelt de sector in op de complexe vragen uit de markt. De juiste producten, op de juiste tijd, op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheden tegen acceptabele kosten. Het gaat hierbij om het vinden van een evenwicht tussen schijnbaar moeilijk verenigbare doelstellingen: kostenminimalisatie, laag kapitaalgebruik en klant service maximalisatie.

De nieuwe technologie beïnvloedt koopgedrag. De steeds slimmere klant heeft de keuze uit meerdere distributiekanalen waarbij consumenten 24 uur per dag, 7 dagen per week, mobiel kunnen kopen en inzicht willen in hun aankopen. Klanten willen op elke plek kunnen bestellen, op elke plek geleverd kunnen krijgen, maar ook op elke plek terug kunnen brengen. De verwachting is dat verkopen via webwinkels en ‘mobile commerce’ in 2040, 30 procent van de consumentenbestedingen uit, waarbij ook de verkoop tussen consumenten op marktplaatsen (C2C) een verdere vlucht neemt. Met behulp van 3D-printing kunnen consumenten en zakelijke afnemers zelf bepaalde producten ter plaatse produceren.

Dit betekent dat er naast het verhogen van de efficiëntie en optimalisatie van het dynamische proces ook ingespeeld dient te worden op de vragen uit de markt qua digitalisering en informatiebeschikbaarheid. De beveiliging van de data in logistieke ketens stelt in de toekomst hoge eisen aan alle partijen in de logistieke keten.

Improven kent de markt waarin logistieke dienstverleners opereren. Naast onze kennis over automatiseren, digitaliseren, procesoptimalisatie, ketenintegratie en de financiële functie heeft Improven ook specifieke kennis op het gebied data security en het structureel verbeteren van de data kwaliteit (over de keten), key performance indicators en financiële aspecten van logistieke applicaties. Improven koppelt theoretische kennis aan praktische oplossingen. Geen rapportenschrijvers maar probleemoplossers en no nonsense uitvoerders. Werken met Improven betekent werken met professionals die passen in de (internationale) hands on cultuur, die de (on)mogelijkheden in uw markt kennen en die meedenken én meewerken aan projecten, oplossingen en verbeteringen.

Improven kan uw organisatie helpen met:

  • Optimalisatie logistieke ketenprocessen (KPI’s op de keten)
  • Pakketselectie Purchase to Pay en regie op verandering
  • Data kwaliteit structureel op orde (voor de gehele keten)
  • Data security en aantoonbaar in controle
  • Optimalisatie Voorraadbeheer
  • Automatiseren en digitaliseren